Cara Basuh Uri. Bapa-Bapa Sila Ambil Perhatian

0
206

Jangan panik bila mak mertua suruh tanam uri. Anda harus cool. Hari ni kita kongsi cara basuh uri. Bagi yang pertama kali, memang risau sikit bila dapat ‘job’ ni.

Uri atau nama saintifiknya placenta adalah organ yang terbentuk di dalam rahim seorang ibu hamil. Uri terbentuk bersama-sama dengan janin.

Uri berfungsi sebagai medium untuk janin menerima makanan dan oksigen. Selain itu, uri juga berfungsi untuk menyalurkan toksin dan bahan kumuh dari janin kepada ibu untuk dikeluarkan dari tubuh.

Untuk yang pertama kali jadi bapa, semoga ini dapat membantu.

First – Basuh dengan air bersih supaya hilang segala darah-darah yang melekat pada uri.

Then – Cuci uri dengan sabun supaya hilang segala bau-bau yang boleh menarik perhatian sekalian binatang setelah ditanam nanti.

Then – Bilas pula dengan air limau purut atau daunnya ( yang direndam dengan air suam ) or asam jawa ( yang direndam dengan air suam ) bertujuan bagi menghilangkan bau hanyir darah di uri.

Last but not least – tabur garam pada uri dngan tujuan kot² bau hanyir masih ada lekat.. Last sebelom ditanam – Bungkus dngan kain or apa² then tanam sekira² 1.5 kaki dan sendalkan atas nya dengan batu supaya xda binatang dok korek² cium..

P/S : Sambil cuci tu bacalah selawat , ayat kursi or apa² doa dengan niat supaya tidak diganggu oleh jin or binatang² buas selepas ditanam nanti.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here